توصیف چگونگی عملکرد یک برنامه وفاداری (loyalty program) در بلاکچین آزمایشگاه بلاکچین ایران استخراج بیتکوین

توصیف چگونگی عملکرد یک برنامه وفاداری (loyalty program) در بلاکچین – قسمت اول

مترجم: هاجر سیر

یک برنامه وفاداری چیست؟

برنامه وفاداری، یک استراتژی بازاریابی سازمان یافته است.

بازرگانان به منظور تشویق کردن مشتریان و خرید کالاهایشان و یا استفاده از خدمات آنان، این برنامه‌ها را تنظیم می‌کنند. یک برنامه وفاداری معمولی به یک مشتری برای ثبت نام در برنامه ارائه داده شده توسط تاجر نیاز دارد تا بتوانند نقاط وفاداری (loyalty point)  را جمع آوری نمایند. بسته به نوع کسب و کار و انواع برنامه‌های وفاداری، نقاط وفاداری می‌توانند به مشتریان دسترسی‌های خاصی را به محصولات و سرویس‌های جدید بدهند که منجر به دریافت تخفیف برای خریدهای آینده یا حتی دریافت کالاهای رایگان خواهد شد. تعدادی از نمونه‎های برنامه‌های وفاداری شامل مایل‌ها پرواز مکرر (frequent flier miles) است که توسط شرکت‌های هواپیمایی پیشنهاد شده است.

2- چرا مهم است؟

برنامه وفاداری به کسب و کار به نگهداشتن نرخ بقا و حفظ مشتری (customer retention rate) کمک می‌کند.

پاسخ ناملموس دیگر آن است که برنامه وفاداری به کسب و کارها برای حفظ هزینه کمک می‌کند. بسته به صنعت، به دست آوردن یک مشتری جدید برای یک کسب و کار بین 5 تا 25 برابر نسبت به فروش کالا به یک مشتری که موجود است هزینه دارد. به علاوه، مشتریان تکراری 33 درصد بیشتر از مشتریان جدید هستند. با داشتن این اطلاعات، تنها روش برای ایجاد انگیزه توسط کسب و کارها استفاده از برنامه‌های وفاداری است تا از این طریق مشتریان موجود را خوشحال نگه دارند. همچنین این کار به کسب و کارها برای دستیابی به داده‌های باارزش در رابطه با رفتار مشتریانشان کمک می‌کند.

3- اما آیا این نقاط اصلا باارزش هستند؟

بعضی از آنها، بله

گزارش مذاکره سرشماری وفاداری 2017 به این یافته رسیده که عضویت در برنامه‌های وفاداری بین سال‌های 2015 تا 2017 در حدود 15درصد افزایش یافته است. مهم است که یادآور شویم نرخ رشد ثبت شده در سال 2015، 26 درصد بوده که نشان می‌دهد رشد ثبت نام‌های عضویت کندتر شده است. متخصصان معتقدند که فراوانی علت اصلی کاهش علایق مشتریان است. برنامه‌های وفاداری زیادی وجود دارند و این برای یک مصرف کننده معمولی سخت است که بر روی تمام برنامه‌های وفاداری که در آن عضو است نظارت داشته باشد. به علاوه، به دلیل تعداد زیاد برنامه‌ها، معمولا جمع آوری نقاط کافی برای بهره مندی از برنامه‌های وفاداری زمان زیادی می‌برد. در گزارش دیگر که توسط Maritz Loyalty Marketing تهیه شده است، 70 درصد از مصرف کنندگان باقی مانده، پاداش‌های وافاداری را رها کردند زیرا جمع آوری نقاط کافی برای بازخرید پاداش‌ها بین 6 تا 9 ماه زمان می برد.

نقاط وفاداری دریافت شده توسط مصرف کنندگان ارزش کمی دارد و به همین دلیل نسبت به آنچه که انتظار داشتند انگیزه‌ای در آنها برای برگشت ایجاد نمی کرد، بنابراین بهتر این است که به طور ذاتی هزینه کسب و کار بیشتری را برای فروش کالاها و خدماتشان دارد. به منظور تحویل برنامه وفاداری باهدف بهبود نرخ حفظ مشتری، نیاز داریم نقاط پاداش را برای مصرف کنندگان ارزشمندتر سازیم، به طوری که پیوستن به یک فعالیت برای آنها دیگر فقط یک شعار نباشد.

منبع: cointelegraph

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *