چگونه ICO خود را اجرا کنید آزمایشگاه بلاکچین ایران دانشگاه شریف تامین مالی بلاکچین

چگونه ICO خود را اجرا کنید – قسمت سوم

مترجم: احمد رجعتی


بازاریابی / روابط سرمایه گذار

این که مقررات و فناوری را درک کرده‌اید، هرگز به این معنی است که برای ICO آماده هستید. صنعت ICO بسیار سریع حرکت می‌کند و در این جا نظرات دو سرمایه گذار با نفوذ در این اکوسیستم، مایکل تِرپین (Michael Terpin)  و مایک کاستاش (Mike Costache) را در این خصوص مطرح می‌کنیم:

مایکل تِرپین

مایکل تِرپین، که بیش از سی ICO، از جمله نام‌های شناخته شده مانند Ethereum، Factom، Augur، Golem و Gnosis را به طور شخصی یا از طریق شرکت Transform Group اجرایی کرده است، فرمول ICO خود را برای موفقیت توضیح می‌دهد.

1-      تیم حرف اول را می‌زند: با چهار شخص ناشناس و بی‌اعتبار نمی‌توان موفق شد. شما باید در تیم خود یک شخصیت خوب کسب و کار، یک متخصص خوب فناوری و یک متخصص مالی خوب داشته باشید. ترجیحا با کسی کار کنید که مدتی در صنعت ارز رمزنگاری شده فعالیت کرده است.

2-      جامعه: آیا جامعه و هیجانی برای این پروژه وجود دارد؟ آیا گروهی از افراد وجود دارند که بگویند «وای این جالب‌ترین ایده‌ای است که تا به حال دیده ام» و پس از آن همه دوستان خود را در مورد این فناوری باخبر کنند؟

3-      مشاوران: مهم است که پروژه مشاوری داشته باشد که به خوبی در این صنعت مورد احترام و شناخته شده باشد و هیچ نفعی هم درآن شرکت نداشته باشد. Gnosis دو عضو اتریوم در هیئت مشاوره خود داشت و به همین جهت طی 12 دقیقه، 12.5 میلیون دلار فروش داشت.

4-      نمایش مسیر: این گزینه به معنای حضور در کنفرانس‌ها برای 4 تا 6 ماه است که حداقل در آمریکای شمالی، آسیا و اروپا قرار دارد. به عنوان مثال، Augur  کمپین خود را 6 ماه پیش از ICO خود آغاز کرد. آنها در ICO خود 5 میلیون دلار افزایش دادند و ارزش بازار آن در حال حاضر نزدیک 200 میلیون دلار است.

از عدم تجربه در فضای ارزهای رمزنگاری شده دلسرد نشوید. حتی اگر این عنصر را در تیم نداشتید، می‌توانید با داشتن سیگنال‌های قوی در موارد 2، 3 و 4 ضعف خود را در آن قسمت پوشش دهید.

مایک کاستاش

مایک کاستاش، مشاور Token As A Service، نخستین صندوق توکن شده سرمایه گذاری با سرمایه ثابت، سازمان دهنده یک کنسرسیوم از 50 صندوق پوشش ریسک تأمین مالی رمزنگاری شده، به نام کنسرسیوم سرمایه گذارن بلاک‌چین و همکار کنفرانس‌های D10e، به چندین نکته مهم در مورد ICO اشاره می‌کند.

وی در این خصوص می‌گوید: «بسیار مهم است که دوره‌های حمایتی برای کارآفرینان و سرمایه گذاران، وجود داشته باشد. به این ترتیب به جای این که تمام توکن‌ها در یک روز منتشر شود، هر ماه درصدی از توکن‌ها منتشر می‌شود و این کار به مدت چند ماه یا چند سال ادامه می‌یابد.»

وی افزود: «بسیار مهم است که برای دریافت بازخورد در مورد پروژه و ICO قبل از راه‌اندازی آن به مردم و سرمایه گذاران مراجعه شود.»

همچنین به مدیران بزرگ محتوا و بازاریابی نه تنها به زبان انگلیسی، بلکه به زبان چینی، عربی، روسی، کره ای، ژاپنی، فارسی و غیره نیاز است چراکه مردم از سراسر جهان سرمایه گذاری می‌کنند.

و مهم‌تر از همه این که هنگامی که ICO خود را پایان دادید، ارتباط خود را با سرمایه گذاران ادامه دهید. برای مثال، حداقل یک بار در ماه به روز رسانی کنید. شما اکنون لیست زیادی از سرمایه گذاران عمومی دارید، مهم این است که آنها را درگیر کنید.

کاستاش فهرستی برای چگونگی ارزیابی بهتر ICO دارد:

دستیابی به عناصر بازاریابی، حقوقی و فناوری، تلاشی پرهزینه است. در حال حاضر بسیاری از شرکت‌ها در حال افزایش سرمایه خصوصی یا Pre-ICOs هستند تا هزینه‌های ICO را پرداخت کنند. کاستاش برآورد می‌کند که مردم فقط بین 200 تا 500 هزار دلار افزایش نیاز دارند تا تمام عناصر جداگانه را آماده کنند.

به عنوان یادداشت نهایی، مهم است که به یاد داشته باشید که اگرچه به نظر می‌رسد ارزرمزنگاری شده در حال حاضر روندی صعودی دارد، مطمئن شوید که موقعیت رمزنگاری خود را به گونه‌ای قرار دهید که مقدار پولی که برای حفظ کسب و کار شما ضروری است را حفظ کنید. اگر یک بازار نزولی یک یا دو سال طول بکشد، مانند سال 2014 یا 2016، ممکن است ارزش پول نقدتان کم شود. این درسی سخت بود که تیم اتریوم آن را تجربه کرد، که ICO خود را براساس بیت‌کوین و در هنگامی که قیمت بیت‌کوین 600دلار بود، انجام داد. شش ماه بعد قیمت بیت‌کوین به 200 دلار کاهش یافت و برای دو سال بعد نیز کمتر از 600 دلار بود.

منبع: forbes

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *