چگونه بلاک‌چین می‌تواند به تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان کمک کند تا داده را به پول تبدیل کنند

مترجم: فهیمه خاکپاش

 داده به سرعت به ارزشمندترین کالا تبدیل می‌شود. شرکت‌ها در سطح بین‌المللی تجزیه‌و‌تحلیل داده را برای فروش، تحلیل بازار و حفظ مشتری انجام می‌دهند. اما با هجوم داده‌های بزرگ یک سوال فلسفی عمیق‌تر ایجاد می‌شود. داده‌هایی که شرکت‌ها برای کسب درآمد از صنایع به آنها دسترسی داشته و از آنها استفاده می‌کنند، به چه کسی تعلق دارد؟ آیا مشتریانی که داده‌ها را ایجاد می‌کنند مالک داده‌ها هستند یا پلتفرم‌هایی که برای داده‌ها استفاده می‌شود؟

 سازندگان داده مانند عکاسان، نویسندگان و توسعه‌دهندگان عکس سه بعدی به دنبال راه‌های جدید و مفیدی برای کسب درآمد از داده هستند. در عین حال مشتریان می‌خواهند برروی این‌که چه داده‌هایی عمومی می‌شوند کنترل داشته باشند و در آنچه که داده‌های عمومی آنها  برای آن فروخته می‌شوند سهمی داشته باشند.

بلاک‌چین برای تولیدکنندگان

فناوری بلاک‌چین یک پایگاه داده‌ی دفترکل توزیع شده است، به این معنی که اطلاعات می‌توانند بر روی پایگاه داده قرار گرفته و میان تمام اعضایی که در پایگاه داده هستند نیز توزیع یا ذخیره شود.

  این سیستم‌های توزیع شده ممکن است شامل مجموعه‌ای از موضوعات مهم در مورد امنیت مالی و همچنین به اشتراک گذاری داده‌ها باشد. برخی از شرکت‌ها فشار زیادی را از سوی تولیدکنندگان داده حس می‌کنند از این نظر که این تولیدکنندگان تمایل دارند بتوانند محتوای تولیدی خود را آزادانه بدون کنترل مراکز متمرکز به دیگر کاربران بفروشند و یا به اشتراک بگذارند.

 شرکت‌هایی مانند فیس‌بوک، توییتر، اینستاگرام و گوگل از محتواهای آپلودشده توسط کاربران برای افزایش عضویت استفاده می‌کنند و این‌گونه سود خود را افزایش می‌دهند. تولیدکنندگان این داده‌ها قادرند با کم‌ترین هزینه از طریق طرح‌های تبلیغاتی در سایت‌های مربوطه یا کانال‌های داده از محتوا کسب درآمد کنند.

با این حال فناوری بلاک‌چین سیستمی ایجاد می‌کند که تولیدکنندگان محتوا بدون مداخله‌ی یک شرکت متمرکز به طور مستقیم  قادر به فروش محتوا به خریداران باشند. به جای این که این مراکز حجم بزرگی از سرمایه را برای این خدمات دریافت کنند، این تولیدکنندگان هستند که قادرند بهای کامل محتوای خود را دریافت کنند. در واقع مرکز مدیریتی  به فناوری بلاک‌چین سپرده می‌شود.

قدرت این سیستم باید آشکار باشد. برای مثال شرکت Cappasity قادر است پایگاه  داده‌هایی از عکس‌های سه‌بعدی مناسب برای خرده‌فروشی‌های آنلاین تولید کند. به جای پرداخت به گوگل یا یک سازمان بزرگ که خودشان قیمت‌گذاری نموده و ممکن است برخی کاربران را رد کنند، کاربران این پلتفرم می‌توانند خودشان قیمت ها را تعیین کنند و به هرکسی که می‌خواهند به فروش برسانند. در حالی که امکان کسب درآمد از محتوای خلاق به طور کلی از دست تولیدکنندگان خارج است، سیستم دفترکل توزیع شده‌ی فناوری بلاک‌چین این سیستم را به جریانی اصلی تبدیل می‌کند.

بلاک‌چین برای مصرف‌کنندگان

علاوه بر ایجاد امکان کسب درآمد از داده برای تولیدکنندگان، بلاک‌چین راه‌های جدید و جذابی نیز برای کسب درآمد از محتوا برای مصرف‌کنندگان ارائه می‌دهد. داده برای کسب‌وکارهایی که دنبال جذب مشتری جدید یا حفظ مشتری قدیم خود هستند، بسیار ارزشمند است.

داده‌هایی که کاربران هر روز تولید می‌کنند، از شبکه‌های اجتماعی گرفته تا اینترنت اشیاء و حتی داده‌های مربوط به وسایل مستهلک شونده همه ارزشمند هستند. در واقع برخی تحلیل‌گران بر این باورند که هر فرد روزانه به طور بالقوه 7 گیگابایت داده تولید می‌کند که صدها دلار ارزش دارد.

البته قطعا در پلتفرم های سنتی هیچ راهی برای کسب درآمد از این داده‌ها وجود ندارد، چرا که شرکت‌های متمرکز می‌خواهند برای سودآوری نهایی خود از محتواها کسب درآمد کنند در حالی که فناوری بلاک‌چین به مصرف‌کنندگان و خریداران اجازه می‌دهد تا اطلاعات شخصی را در قبال پول تبادل کنند. سیستم شبکه‌ی همتا به همتا در فناوری بلاک‌چین پلتفرمی را ارائه می‌دهد که داده می‌تواند به طور خصوصی خرید و فروش شود.

  بسیاری از شرکت‌ها در حال حاضر این سبک از مکانیزم کنترل داده را ایجاد نموده‌اند و سیستمی را ارائه می‌کنند که کاربران می‌توانند تمام داده‌های شخصی را در یک دفترکل غیرمتمرکز رد و بدل کنند و از آنجا انتخاب کنند که چه داده‌هایی را از طریق پلتفرم به خریداران داده بفروشند. راجر حننی (Roger Haenni) یکی از پایه گذاران و مدیرعامل Datum که یک بازار اطلاعات شخصی است می‌گوید:  «فناوری بلاک‌چین ذخیره‌سازی امن داده را به روشی غیرمتمرکز و trustless امکان پذیر می‌سازد که افراد امکان دسترسی و مدیریت داده‌های خود را خارج از کنترل تمامی نهادها در دست خواهند داشت. این موضوع این امکان را فراهم می‌کند تا برای اولین  بار  یک شبکه‌ی ذخیره سازی داده به صورت غیرمتمرکز ایجاد شود که به همه اجازه می‌دهد تا داده‌های خود را بدون کنترل یک نهاد مدعی دیگر به پول تبدیل کنند.

در حالی که در نگاه اول این قضیه ممکن است برخلاف تقاضای خریداران باشد، لازم است به یاد داشته باشیم که خریداران در حال حاضر برای داده پول می‌پردازند و برای آن هزینه‌ی زیادی خواهند پرداخت. پلتفرم‌هایی این چنینی به آنها اجازه می‌دهد تا به خرید ادامه دهند اما این بار با مصرف‌کنندگان به طور مستقیم  در تعامل قرار می‌گیرند و به همین جهت هزینه‌ی کم‌تری می‌پردازند.

منبع: cointelegraph

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *