چگونه بلاک‌چین به تولیدکنندگان محتوا کمک می‌کنند تا زیست بوم خود را داشته باشند و از آن کسب درآمد کنند

مترجم: آرامه بندری

بازار نشر آنلاین و همچنین تبلیغات همواره به واسطه‌ها، سرویس‌های واسطه گری و سیستم‌های متمرکز برای فعالیت‌های خود وابسته است. در نتیجه، همانند صنعت موسیقی، توزیع درآمدها در چنین صنعتی بسیار پیچیده است. عدم شفافیت در این صنعت سبب شده تا ذی‌نفعان زیست بوم تولید محتوای دیجیتال به شدت متضرر شوند و تقسیم درآمدهای حاصل از فروش، از کارایی لازم برخوردار نباشد.

در گزارش اخیر «The Next Web»، به سه استارتاپ مبتنی بر بلاک‌چین اشاره شده که تلاش دارند تا بازار محتوای آنلاین را به کلی تغییر دهند. در ادامه به مطالعه سه استارتاپ «Brave»، «Matchpool» و «WildSpark» می‌پردازیم.

«Brave»

مرورگر «Brave» توسط یکی از مؤسسان پروژه موزیلا توسعه یافته است. تامین‌کنندگان محتوا و تهیه‌کنندگان فیلم‌ها می‌توانند از طریق وبسایت خود کسب درآمد کنند و دیگر نیازی به سرویس‌های واسطه و شخص ثالث مانند سرویس‌های تبلیغاتی گوگل و آمازون نخواهند داشت. به جای چنین سیستم‌های متمرکزی، «Brave» با یکپارچه ساختن تبلیغات محلی بر روی وبسایت‌ها و تمرکز بر روی ترافیک مصرفی تلاش دارد تا واسطه‌ها را حذف کند. در چنین شرایطی پلتفرم قابلیت ارسال توکن‌های «Basic Attention Tokens» یا «BATs» را دارد. توکن ارسالی قابلیت مبادله به صورت ارزهای رمزنگاری‌شده را خواهد داشت و توکن‌ها می‌توانند به ارزهای رمزنگاری‌شده و یا پول رایج تبدیل شود.

«Brave» با ایجاد بستری بدون واسطه جهت عرضه تبلیغات توانسته درآمد ارائه‌دهندگان تبلیغات را افزایش دهد. برای مثال دیگر نیاز نیست تا تامین‌کنندگان محتوا تنها 50 تا 70 درصد از درآمد را کسب کنند. در چنین شرایطی کمیسیون سرویس‌های واسطه‌ای به کلی حذف می‌شود.

Matchpool

«Matchpool» زیرساخت‌های منحصر به فردی برای اعضای ویژه پلتفرم خود توسعه داده است تا تولیدکنندگان محتوا بتوانند در ساختار کاملا جدیدی درآمدزایی داشته باشند. برای نمونه در پلتفرم «Matchpool» تولیدکنندگان محتوا اجازه دارند با ایجاد گروه‌های خاصی از کاربران با تحمیل شرایط پولی محتوای خود را عرضه کنند. در حقیقت «Matchpool» بستر تخصصی جهت عرضه محتوا است که تنها مشترکین اختصاصی که مبلغی برای عضویت پرداخت کرده‌اند می‌توانند از محتوا بهره مند شوند. «Matchpool» ساختاری مانند پلتفرم «YouTube Red» دارد که در آن محتوای اختصاصی و اورجینال یوتیوب عرضه می‌شود؛ با این تفاوت که تامین کنندگان محتوا برای عرضه و درآمدزایی محصولات خود می‌توانند از روش‌ها و مدل‌های کسب و کار متنوعی استفاده کنند.

یوناتان بن سیمون (Yonatan Ben Shimon)، مؤسس «Matchpool» معتقد است که زبان بین المللی که تمامی انسان‌ها به آن تسلط دارند، زبان اعتماد است و «Matchpool» بستری است که براساس اعتماد بنا شده و اساس فعالیت آن ارزهای رمزنگاری شده است.

«Wild Spark»

«Wild Spark» بستری است که ساختاری مشابه «Patreon» دارد. این پلتفرم به کاربران اجازه می‌دهد تا برای محتوای خود سرمایه گذار جذب کنند و محتوا را بر روی هر نوع پلتفرمی مانند یوتیوب منتشر کنند. سرمایه گذاری این شبکه براساس ارزهای رمزنگاری شده است. کاربران در «Wild Spark» می‌توانند مبلغی را برای محتوای محبوب خود وقف کنند بدون آن که نیاز باشد از الگوی خاص سرمایه گذاری در پلتفرم پیروی کنند.

در هر سه استارتاپ اشاره شده ملاحظه کردیم که روش‌های تبلیغات و درآمدزایی از محتوا برای تامین کنندگان محتوا به کلی دگرگون شده است.

«Brave» جایگزینی برای سرویس‌های تبلیغاتی بزرگی مانند گوگل و آمازون است. از سوی دیگر «Matchpool» جایگزینی برای پلتفرم‌های محتوای اختصاصی مانند «Youtube Red» یا «Twitch» است و «Wilk Spark» نیز جایگزینی برای پلتفرم «Patreon» است که امروزه به عنوان یکی از ابزارهای تامین محتوا در یوتیوب و «Wordpress» مطرح است.

بسیاری از استارتاپ‌ها و پروژه‌ها تلاش می‌کنند براساس شبکه بیت‌کوین و پروتکل قراردادهای هوشمند اتریوم به منظور ایجاد اکوسیستم شفاف، عادلانه و کارآمد برای ارائه دهندگان محتوا استفاده کنند.

منبع: cointelegraph

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *