بایدها و نبایدهای نگارش وایت پیپر برای ICO

بایدها و نبایدهای نگارش وایت پیپر برای ICO

مترجم: نگار درزی

گاهی اوقات ممکن است برای افرادی که علاقه‌مند به اخبار ورود ارزهای جدید به بازار هستند، به روز ماندن دشوار باشد. در این میان به نظر می‌­رسد عرضه­ اولیه سکه (ICO) تقریباً هر روز رخ می‌دهد.

با ظهور ارزهای دیجیتال به عنوان پروژه‌ای کاملا عملی که بسیار مورد توجه اشخاص و رسانه‌ها نیز قرار گرفته است، در کمال تعجب شاهد تلاش افراد و سازمان‌ها به منظور توسعه و ارائه پیشنهادات جدید ظرف کمترین زمان ممکن هستیم.

اگر این مسیر به درستی اجرا شود، یک ICO می­تواند فرآیندی پیچیده و طولانی برای ساختار تلقی شود. گذشته از توسعه تکنولوژیکی خود سکه (از جمله هرگونه مبادلات پولی، کیف پول و یا سایر موارد)، فاکتورهای مالی و تجاری بی‌­شماری در جریان روند بررسی وجود دارد.

همکاری موفقیت‌آمیز با شش ICO در طی چند ماه گذشته (از جمله برخی محرک‌های بزرگ بازار) به­‌وضوح آشکار کرده که یک عنصر محوری در فرآیند نگارش وایت پیپر وجود دارد که اغلب نادیده گرفته شده است.

برای کسانی که هرگز زمانی را صرف بررسی یک ICO جدید نمی‌کنند (همچون افرادی که به سادگی ترجیح می­‌دهند با ارزهای معتبرتر کار کنند)، وایت پیپر سندی است که توسط یک گروه و پیش از ارائه یک ارز جدید به بازار تهیه می‌شود.

این مقالات، جزئیات تجاری، تکنولوژیکی و مالی ارز جدید ارائه شده را شرح می‌­دهند و آنها را به بخش‌های قابل‌فهم تقسیم می‌کند تا خواننده قادر به درک آن باشد. به زبان ساده‌تر، وایت پیپر شامل تمام اطلاعاتی است که شما باید درباره یک ارز بدانید، پیش از آن­که در مورد خرید یا سرمایه‌گذاری و یا استفاده از آن تصمیم بگیرید.

با توجه به ماهیت وایت پیپرها، شمار ICO هایی که مقالاتی بدون محتوای تخصصی ارائه می‌دهند، حیرت­‌آور است. آنها یک محتوای ناکارامد را تهیه و در اختیار مخاطبان قرار می‌دهند که حاوی اطلاعات اندک و یا فاقد اطلاعات تخصصی در مورد ارز ارائه شده است و صرفا شامل برخی مباحث بازاریابی در رابطه با ارزش بالای آن ارز و برتری آن نسبت به تمامی ارزهای ماقبلش می‌باشد.

برای هر فردی که در حال حاضر با یک ICO همکاری می‌کند و وظیفه نگارش یک وایت پیپر را بر عهده دارد، توجه به نکات ساده زیر به منظور کمک به مخاطبان و افزایش فروش بالقوه ICO توصیه می‌شود:

سادگی آن را حفظ نمائید

بدون شک گاهی اوقات افراد هنگام نوشتن یک متن، اطلاعاتی فراتر از موضوع مورد بحث خود می‌نویسند (از جمله خود من). وایت پیپرها نیز اغلب حجم بالایی از اطلاعات را دربردارند که خواننده نیازی به دانستن آن ندارد.

هدف نهایی باید این باشد که بخشی از اطلاعات مورد نیاز خواننده را بدون حاشیه‌پردازی و خسته کردن مخاطب، ارائه نمائید. توجه کنید که این نه یک مسابقه بوکس است و نه قصد دارید که خواننده را به خواب ببرید. اطلاعات را به‌صورت ساده، محدود و آسان برای خواندن ارائه کنید.

ابتدا با اطلاعات غیرتکنیکال شروع نموده، و سپس به سمت مطالب تکنیکال حرکت کنید. خواننده ممکن است دانش تخصصی یکسانی با نویسنده نداشته باشد، بنابراین متن باید برای اقشار مختلفی از خوانندگان قابل‌فهم باشد و تصور نکنید که مخاطبان صرفا خواهان اطلاعات فنی پیچیده هستند.

برخی از افرادی که به‌سادگی حاضر به سرمایه‌گذاری هستند، کمترین توجهی نسبت به نحوه عملکرد ارز دارند، و تنها می‌­خواهند بدانند که شما چه چیزی ارائه می‌دهید.

نمایش دهید، تنها به گفتن بسنده نکنید

در یک وایت پیپر نمودارهای گرافیکی همه‌چیز هستند، هرگز قدرت آن را دست کم نگیرید. این نمودارها مانع یکنواختی متن می‌شوند و نویسندگان را قادر می‌­سازند تا اطلاعات کلیدی را در قالب نمودارهای گرافیکی انتقال دهند.

 اسنادی که دارای بیشترین جامعیت هستند، اختصار یافته‌اند و به خوبی باهم ادغام شده‌­اند، و حاوی تصاویری به‌منظور دستیابی خواننگان به اهداف مقاله می‌باشند.

بااین‌حال، تصاویر را فقط به خاطر مصور کردن متن، در آن قرار ندهید، این یک مجله نیست، ارتباط بین اشکال و متن را حفظ کنید. تنها تصاویری را که دارای نوعی اطلاعات بوده و موجب بهبود دانش خواننده می‌­شود در متن بگنجانید؛ چارت­‌ها، گراف­­‌ها، لوگو­ها باید مفید و قابل استفاده باشند.

برخی افراد، اطلاعات را در ذهن خود تصویرسازی و درک می‌­کنند، در نتیجه حقایق مهم و نمودارها را در اختیار خوانندگان قرار دهید به گونه‌ای که با یک مرور اجمالی و بدون کنکاش در متن بتوانند اطلاعات کافی دریافت کنند. به ویژه اگر می­‌خواهید آنچه را ارائه کرده‌اید با سایر عرضه­‌های موجود در بازار مقایسه کنید.

وایت پیپر یک سیستم تأمین سرمایه است

به یاد داشته باشید که تکنولوژی ارزهای دیجیتال، هم یک تکنولوژی و هم یک سیستم مالی است. تعداد وایت پیپرهایی که اطلاعات کم ارائه داده یا هیچ­‌گونه اطلاعاتی در رابطه با المان‌های مالی که برای تحقق یک ارز موردنیاز است ارائه نمی‌دهند، حیرت‌­انگیز است.

درباره اصول صحبت کنید؛ به نظر شما میزان ارزش ارز شما چقدر خواهد بود، مارکت کپ یا ارزش کل سهام شما چقدر بالا است، آیا اطلاعاتی از capshare (برنامه‌ای تحت وب و درمورد کسب‌وکار سهام است و دارایی‌های خود را در یک پلتفرم سازمان یافته مدیریت می‌کند) شما وجود دارد؟ آیا ارز شما یک ارز بدون پشتوانه فیزیکی است؟ اطلاعات مالی کلیدی که خواسته سرمایه‌گذاران است را بیان کنید.

مهم‌تر از همه، دلایل را توضیح دهید. اگرچه تعداد وایت پیپرهایی که هیچ­‌گونه اطلاعات مالی حقیقی در آنها ارائه نشده بسیار زیاد است، اما تعداد مقالاتی که دلایل واقعی در پاسخ­‌هایشان ذکر نکرده‌­اند، بی‌شمار است.

به خواننده توضیح دهید چرا این ارقام را پیش‌­بینی می­کنید، دلیل مارکت کپ مشخص‌شده چیست، چرا این موارد به عنوان مولفه‌های پول بدون پشتوانه فیزیکی هستند. بدون ذکر توضیح و پشتوانه مشخص، ممکن است آن‌گونه به نظر برسد که سیستم ارائه شده تنها جهت ثروتمند شدن خودتان است.

مباحث تکنولوژیک را متعادل کنید

بدون شک انتظار می‌رود که وایت پیپرها حاوی اطلاعات فنی باشند. بااین‌حال، سعی کنید بین ارائه یک چشم­‌انداز کلی درباره اینکه سیستم پیشنهادی شما از لحاظ تکنیکال چگونه عمل خواهد کرد و ارائه اطلاعات صفر (در رمزنگاری، پروتکل اثبات صفر -دانش یا صفر- دانش  یک روش است که از طریق آن یک طرف (اثبات کننده) می‌­تواند به یک طرف دیگر (تأییدکننده) ثابت کند که یک اظهارنظر درست است، یعنی جدا از این واقعیت که بیانیه حقیقتا درست است، هیچ‌گونه اطلاعاتی را انتقال ندهد.) پیرامون آن، تعادل برقرار کنید. هرگونه ثبت اختراع، حق تکثیر یا حمایت واقعی که در مورد تکنولوژی پیشنهادی شما وجود دارد را معرفی کنید.

ایجاد اعتماد­سازی حقیقی

خودتان را معرفی کنید، دلیل اینکه چرا شما (یا شرکت شما) این سکه/توکن را ایجاد نموده­ و به چه علت آن را برای ورود به بازار، انتخاب کرده‌­اید، شرح دهید. در مورد مزایای واقعی که سکه/توکن شما ارائه می­دهد، صحبت کنید، بیشتر از عبارات ساده استفاده کنید: «ما متوجه یک نیاز در بازار…»

برای روشن شدن موضوع، بازار به سکه شما نیازی ندارد اما توضیح دهید که چرا خواننده به آن نیاز دارد.

مهم‌­تر از همه، از افراد دعوت نمایید تا در مورد پیشنهادتان با شما در مکاتبه باشند، به وضوح مشخص نمائید که شما توانایی ارتباط با سرمایه‌­گذاران آینده خود را دارید و همه شما بخشی از یک تیم مشترک هستید.

به یاد داشته باشید، در حال حاضر ارزهای رمزنگاری‌شده توجه سرمایه‌­گذاران مهمی که سرمایه عظیمی دارند را جذب نموده‌­اند. بنابراین، شما باید برای افراد واقع در هر دو سر پایین­‌تر و بالاتر زنجیره سرمایه‌­گذاری و هم بخش سود­­آورتر اعتمادسازی نمائید.

آن را منحصر به فرد کنید

سرانجام اطمینان حاصل کنید که وایت پیپر که ارائه می‌دهید، هم شرکت و هم پیشنهاد شما را با سبک و تصویری که می­‌خواهید شناخته شوید منعکس می­‌کند. پیش از آن نام تجاری خود را  به‌وجود آورید و آن را اطلاع‌رسانی کنید، بنابراین بهتر است که پیشنهاد شما با آن نام تجاری ارائه شود.

منبع: cointelegraph

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *