چه کسی «آمازون» و «اینستاگرام» آینده را براساس ارزهای رمزنگاری‌شده خواهد ساخت؟

مترجم: آرامه بندری

این روزها با افزایش نجومی قیمت بیت‌کوین، تمامی نگاه‌ها به سمت ارزهای رمزنگاری‌شده است. فناوری‌ای که ارزهای رمزنگاری‌شده بر مبنای آن فعالیت می‌کنند نیز نویدبخش دنیای جدیدی است که تمامی صنعت‌ها را دچار تحولی زیرساختی خواهد کرد. این فناوری زیست‌بوم و بازار پول را متحول کرده ولی فعلا هنوز نتوانسته در حوزه اپلیکیشن‌های موبایل پیشگامان قدرتمندی را معرفی کند.

اما پرسشی در میان سرمایه‌گذارها و حامیان ارزهای رمزنگاری‌شده مطرح است: چه کسی قرار است ایده‌هایی مشابه اینستاگرام به عنوان پایگاه به اشتراک‌گذاری عکس و ویدئو و بستری مانند آمازون را بر مبنای فناوری بلاک‌چین ایجاد کند؟

قابلیت برنامه‌ریزی پول نوین

اخیرا کریس دیکسون (Chris Dixon)، سرمایه‌گذار خطرپذیر به همراه فرد اتراسم (Fred Ehrsam) یکی از مؤسسان «Coinbase» در پادکست «چرا توکن‌های رمزنگاری‌شده از اهمیت زیادی برخوردارند» به این قطعه گم شده در پازل اشاره کردند که کسی به ماهیت برنامه‌ریزی پذیری پول‌های دیجیتال توجهی ندارد.

دیکسن و اتراسم به این موضوع اشاره کردند که چنین قابلیتی را می‌توان در آنچه دنیای وب در مقایسه با دنیای آنالوگ در جریان اطلاعات ایجاد نمود، مقایسه کرد.

وب امکان برنامه‌ریزی برای اطلاعات را ممکن ساخت؛ ارزهای رمزنگاری‌شده و توکن‌های آنها نیز سبب شده تا قابلیت برنامه‌ریزی شدن پول‌های نوین به عنوان ارزشی جدید برای پول مطرح شود. بنابراین اینترنت سبب شد تا کسب‌وکارهای بسیاری در کنار قابلیت جدید اطلاعات در سراسر دنیا شکل بگیرد. ارزهای رمزنگاری‌شده نیز دنیای جدیدی برای پول‌های نوین ایجاد خواهد کرد.

با دسترسی به فناوری جدید، شرکت‌های جهان تلاش می‌کنند تا بر روی موج تغییرات مبتنی بر فناوری جدید سوار شوند تا به ظرفیت‌های جدیدی دست پیدا کنند. شرکت‌هایی چون آمازون و اینستاگرام با پشت سر گذاشتن فناوری‌ها و رویه‌های مرسوم، بازار جدیدی برای خود شکل دادند و از سود هنگفتی بهره‌مند شدند.

در حال حاضر باید منتظر شد و دید که چه شرکت‌هایی همانند مزیت‌های دنیای وب، از مزیت فناوری برای ایجاد تغییرات ساختاری استفاده خواهند کرد و اولین اپلیکیشن‌های مبتنی بر فناوری جدید را شکل خواهند داد.

پیشگامان تجارت الکترونیک

آمازون امروزی حاصل تفکری است که مانع از پای‌بندی آن به سنت‌های بازار و تبدیل شدن به یک فروشگاه کتاب سنتی شد. آمازون بر خلاف فروشگاه‌های سنتی کتاب مانند «Barnes and Noble» با توسعه فناوری وب به تجارت الکترونیک روی آورد.

اینستاگرام و عکس‌های موبایلی

اینستاگرام نیز رویکردی متناسب با توسعه فناوری را در پیش گرفت و به اپلیکیشن موبایلی تبدیل شد که قدمت آن به حدود 10 سال پیش باز می‌گردد. اپلیکیشن‌های موبایل براساس مدل وب‌سایت‌ها و سایت‌هایی چون «Flickr» توسعه داده شدند. اما این مدل از کسب‌وکارها به اتصال به رایانه و آپلود کردن عکس‌ها نیاز داشتند. اینستاگرام با توسعه دوربین‌های موبایل همسو شد و اپلیکیشن خود را بر عکس‌های دوربین‌های موبایل متمرکز کرد. این کاری بود که تا پیش از این کسی به دنبالش نبود.

کسب‌وکارهای مبتنی بر بلاک‌چین

سخت است تصور کنیم که کسب‌وکارهای مبتنی بر بلاک‌چین فعلی قابلیت تبدیل شدن به آمازون و اینستاگرام جدید را داشته باشند. شرکت‌های زیادی در مرحله «ICO» هستند و تلاش دارند تا به شکل‌دهندگان کسب‌وکارهای جدید بدل شوند. بیش‌تر آن‌ها بر مبنای قراردادهای هوشمند مبتنی بر پروتکل اتریوم فعالیت می‌کنند و زمان مشخص خواهد کرد که کدام یک آینده را شکل خواهند داد.

منبع: cointelegraph

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *