چرا شرکت‌های صنایع غذایی از بلاک‌چین برای پایش زنجیره‌ی تأمین استفاده می‌کنند؟

مترجم: مریم معصومی راد

 

بسیاری از شرکت‌های بزرگ صنایع غذایی از فناوری بلاک‌چین برای پایش جابه‌جایی محصولات خود در طول زنجیره‌ی تأمین بهره می‌برند. از میان این شرکت‌ها، وال‌مارت، آی بی اِم و نستله به تازگی پروژه‌ی مشترکی تعریف کرده‌اند تا با استفاده از بلاک‌چین، امنیت سیستم غذایی فعلی را افزایش دهند.

وال‌مارت و آی بی اِم هر دو پروژه‌هایی نیز در چین و آمریکا انجام داده بودند. در فاز آزمایشی، بلاک‌چین به منظور پایش دیجیتال محصولات غذایی که از تأمین‌کنندگان به فروشگاه و پس از آن نیز به دست مشتری می‌رسید، مورد استفاده قرار گرفته بود. از میان داده‌های مربوط به محصولات که در رهگیری مورد استفاده قرار گرفته بود، می‌توان به کد محصولات، جزئیات مزرعه‌ی اصلی و کارخانه و همچنین تاریخ انقضای محصولات اشاره کرد. هر داده‌ای که در بلاک‌چین وارد شده بود، در راستای تأیید سلامت و کیفیت محصولات مورد استفاده قرار گرفت.

بسیاری از مدیران ارشد از صنایع مختلف، از پتانسیل‌های بلاک‌چین آگاهی یافته‌اند. براساس مطالعه‌ای که توسط آی بی اِم انجام شده، یک سوم این مدیران ارشد ادعا کرده‌اند که در حال به کار گیری بلاک‌چین در کسب‌وکار خود هستند یا برنامه‌ریزی در راستای بهره‌گیری از پتانسیل‌های بلاک‌چین را آغاز کرده‌اند. تمامی این افراد معتقد بودند که بلاک‌چین قابلیت پشتیبانی از استراتژی‌های این شرکت‌ها را دارد.

موارد کاربرد متعددی از بهره‌گیری از انواع فناوری در صنعت زنجیره‌ی تأمین موجود است. از آن میان، در حوزه‌ی معاملات بین‌الملل و حمل و نقل، که بلاک‌چین می‌تواند در راستای دیجیتال کردن و به اشتراک گذاری اطلاعاتی مانند اعتبارنامه به کار رود، حائز اهمیت بسیاری است. زیرا به کار گیری بلاک‌چین در این حوزه منجر به تسریع فرایند پرداخت تأمین‌کنندگان می‌شود.

علاوه بر این، فناوری بلاک‌چین کارایی و شفافیت فعالیت‌های تجاری را نیز افزایش می‌دهد. با استفاده از این فناوری، خرده‌فروشان نیز می‌توانند جریان کاری خود را بهبود بخشند و مزیت رقابتی جدیدی در مقابل رقبای خود کسب کنند.

منبع: cointelegraph

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *