هفت اپلیکیشن مبتنی بر بلاکچین که می‌تواند به موسیقی‌دان‌ها برای کسب درآمد بیشتر کمک کند دانشگاه شریف آزمایشگاه بلاکچین ایران اتریوم

هفت اپلیکیشن مبتنی بر بلاکچین که می‌تواند به موسیقی‌دان‌ها برای کسب درآمد بیشتر کمک کند- قسمت اول

مترجم: آرامه بندری

بلاک‌چین به عنوان فناوری نوین، می‌تواند به کارایی صنعت موسیقی بیفزاید و سبب افزایش شفافیت در پرداخت‌ها شود.

فناوری بلاک‌چین از سال 2009 فعالیت خود را بر اساس اصول اساسی خود که شامل افزایش شفافیت، ذخیره سازی غیرمتمرکز، حفظ سابقه و قراردادهای هوشمند است، آغاز کرده است. گروه موسیقی «Daft Punk» در ماه‌های گذشته از این فناوری برای ثبت حق کپی رایت و شفافیت در پرداخت‌های آثار خود استفاده کرده است. این امر سبب شده تا فناوری بلاک‌چین در حوزه موسیقی بر سر زبان‌ها بیفتد. البته فناوری بلاک‌چین همچنان تحت الشعاع نوسانات و افزایش قیمت ارزهای دیجیتالی مانند بیت‌کوین و اتریوم قرار دارد. این ارزها حتی با ساختارمند شدن سرمایه گذاری در آنها همچنان رشد شگفت آوری را تجربه می‌کنند.

اما پدیده بلاک‌چین با شبکه غیرمتمرکز خود در حوزه‌های مختلف نیز کارایی دارد و توجهات را به خود جلب کرده است. این فناوری غیرمتمرکز با در هم آمیخته شدن با اینترنت به یک شبکه ابری ایمن تبدیل شده است که کاربران آن وظیفه تایید کلیه تبادلات اطلاعاتی و ارزی را بر عهده دارند. این فناوری اجرایی همه قراردادهای میان افراد را بدون هیچ محدودیتی انجام می‌دهد و دیگر نیازی به واسطه نیست. افزایش سرعت و بهره وری و کاهش زمان‌های انتظار برای انجام تبادلات از ویژگی‌های اصلی فناوری بلاک‌چین است.

امکانات و کاربردهای این فناوری بی شمار است. بسیاری از بسترها با استفاده از پروتکل اتریوم اپلکیشن‌های مبتنی بر بلاک‌چین خود را توسعه می‌دهند و این بسترها پتانسیل لازم برای ایجاد تحولی بزرگ در هر صنعتی را دارا هستند. صنعت بازی، شرط بندی و املاک و مستغلات تا به حال تاثیرات مثبت فناوری بلاک‌چین را لمس کرده‌اند. صنعت موسیقی نیز از این قاعده مستثنی نیست.

در حال حاضر تعدادی از بسترهای مبتنی بر بلاک‌چین در حوزه موسیقی شکل گرفته‌اند. این بسترهای مدعی هستند که فناوری بلاک‌چین می‌تواند به توانمندی‌های موسیقی‌دان‌های مستقل بیفزاید. موسیقی‌دان‌ها با استفاده از بسترهای مبتنی بر بلاک‌چین می‌توانند حقوق آثار خود را به راحتی واگذار کنند و از توزیع آنها کسب درآمد کنند. عرضه محصولات موسیقی‌دان‌های مستقل بدون واسطه می‌تواند تحولی بزرگ را در این صنعت شکل دهد. رونمایی از پسوندهای صوتی مدرن و همچنین عرضه آثار با استفاده از ارزهای رمزنگاری شده و دسترسی مستقیم طرفداران به آثار هنرمندان محبوب خود از دیگر ویژگی‌های نوین بسترهای مبتنی بر بلاک‌چین است.

تمامی بسترهای موجود ادعا می‌کنند که فناوری بلاک‌چین می‌تواند بهره وری سیستم‌های سنتی موسیقی را افزایش دهد؛ سیستم‌هایی که با هزینه‌های گزاف شکل گرفته‌اند. زیرساخت‌های سنتی  دارای فرایندهای پیچیده‌ای هستند؛ برای مثال واگذاری حقوق آثار و هزینه‌های وکلاء و … فرایندهای پیچیده هستند که مانعی بر سر راه توسعه صنعت موسیقی هستند.

با این حال هنوز این فناوری به پتانسیل‌های پیش بینی شده دست نیافته و سوالات بسیاری در مورد کارایی آن باقی است.  پس بهتر است همچنان مشترک سرویس‌های موسیقی چون «Soundcloud» باقی بمانید. همانطور که اینترنت 2 دهه پیش دنیا را دگرگون کرد، با ورود فناوری بلاک‌چین صنعت موسیقی و صنایع دیگر نیاز به بازنگری در مفاهیم اساسی خود خواهند داشت. در ادامه به تعدادی از شرکت‌های نوپا می پردازیم که می‌خواهند با استفاده از این فناوری فرایند تحولات را سرعت بخشند.

  1. Singular DTV

این استارتاپ با ایده‌ای بلند پروازانه شکل گرفته است و هدف آن ایجاد پانل کاربری است تا کاربران بتوانند از محتوای خود در فضای دیجیتال نهایت استفاده را ببرند. امکان جذب سرمایه از طریق جمع سپاری، خرید و تضمین مالکیت محتوا، آپلود، به اشتراک گذاری، تجارت محتوا، فروش و کسب درآمد از محتوای دیجیتال، همه به صورت آنلاین هدف این کسب و کار نوپا است. «Singular DTV» خواهان توسعه زیست بوم کاملی از اجزای گوناگون توسعه تجارت محتوا در فضای آنلاین است. دسترسی به بسترهای جمع سپاری، مدیریت حقوق آثار، توزیع «Peer to Peer» محتوا و فروش موسیقی، فیلم، تئاتر و حتی محتوا با واقعیت مجازی همه زیر یک سقف امکان پذیر شده است. در حقیقت «Singular DTV» ترکیبی از کارکردهای یوتیوب، نپستر و کیک استارتر است. تمامی قابلیت‌های این کسب و کارهای قدرتمند با استفاده از پروتکل اتریوم در «Singular DTV» جمع آوری شده است.

این استارتاپ چگونه کار می‌کند؟

کاربران می‌توانند برای یکی از پروژه‌های خود کمپین جمع سپاری به وسیله «Launch Pad» ایجاد کنند. همچنین آنها با استفاده از «Tokit» می‌توانند توکن مخصوص خود را تولید کنند. از درگاه «Ethervision» کاربران قادرند تا محصولات خود را به صورت «Peer to Peer» بفروشند یا به اشتراک بگذارند. هدف «Singular DTV» در واقع غیرمتمرکز ساختن صنعت سرگرمی است که در آن تولید کنندگان محتوا کنترل فرایند زنجیره فروش را بر عهده خواهند داشت و با حذف واسطه‌های غیرضروری کسب درآمد خواهند کرد. حتی این استارتاپ ایده‌هایی برای اجاره دادن امکانات استودیویی برای تولید محتوا و ساختن جامعه‌ای از هنرمندان متحد را در سر می پروراند؛ ولی این ایده‌ها تا سال 2019 عملی نخواهند بود.

شعار این استارتاپ چیست؟

زچ لِبو (Zach Lebeau)، مدیرعامل «Singular DTV» معتقد است که «هر فرد خلاق باید کانال و برند ویژه خود را داشته باشد».

  1. Consensys Suite

«Consensys Suite» مرکز رشدی ویژه برای ایده‌های مبتنی بر اتریوم است و تا به حال پروژه‌های موفق بسیاری را به زنجیره اصلی اتریوم متصل کرده است. محصولات توسعه یافته در این مرکز رشد می‌توانند صنعت موسیقی را با دگرگونی‌های بزرگی مواجه کند.

این استارتاپ چگونه کار می‌کنند؟

 برای مثال اپلیکیشن «Ujo» یک پلتفرم موسیقی است که به هنرمندان این امکان را می‌دهد تا موسیقی خود را بدون هیچ واسطه ای مستقیما به طرفداران خود عرضه کنند. این مرکز رشد ایده‌ای برای حمایت از تولید موسیقی نیز توسعه داده است. «Weifund» یک بستر جمع سپاری است که کاربران آن با باز خرید توکن‌ها به ارزش محصولات و خدمات موسیقی‌دان‌ها می‌افزایند. همچنین اپلیکیشن «Broadroom» فضایی را در اختیار کاربر می‌گذارد تا کاربر بتواند قراردادهای خود با طرف‌های عرضه کننده موسیقی با استفاده از پروتوکل اتریوم به امضا رساند و در نتیجه آن بتواند بر روی درآمد حاصل از واگذاری حقوق اشراف داشته باشد. اپلیکیشن دیگری به نام «Balanc3» در این مرکز رشد توسعه یافته است که وظیفه آن جمع آوری مالیات موسیقی‌دان‌ها است. محاسبه مالیات بر درآمد موسیقی‌دان‌ها به دلیل وجود بسترهای متنوع درآمدی آنان امری پیچیده است؛ این اپلیکیشن با نظارت بر قراردادها و درآمدهای کم آنها تلاش دارد تا ساختار مالیاتی این صنعت را دگرگون سازد.

تمامی اپلیکیشن‌های فوق قرار است تا روزی به صورت یکپارچه در قالب یک پلتفرم فعالیت کنند. چنین بستری می‌تواند به تقویت جایگاه موسیقی‌دان‌ها در صنعت موسیقی کمک کند. «RAC» یکی از شناخته شده‌ترین تهیه کنندگان موسیقی است که به تازگی آلبوم جدید خود را به در اپلیکیشن «Ujo» به اشتراک گذاشته است. «RAC» سابقه دریافت جایزه گرمی را برای بهترین تهیه کننده موسیقی سال را در کارنامه کاری خود دارد.

شعار این استارتاپ چیست؟

مدیر عامل و مؤسس «Ujo» معتقد است که در شرایط فعلی موسیقی‌دان‌ها به عنوان اصلی‌ترین دارایی این صنعت درآمد مناسبی از محصولات خود کسب نمی‌کنند و تمامی این تلاش‌ها برای افزایش سهم عادلانه آنها در صنعت موسیقی است.

منبع: noisey

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *