توصیف چگونگی عملکرد یک برنامه وفاداری (loyalty program) در بلاکچین آزمایشگاه بلاکچین ایران استخراج بیتکوین

توصیف چگونگی عملکرد یک برنامه وفاداری (loyalty program) در بلاکچین – قسمت دوم

مترجم: هاجر سیر

 

در قسمت قبل برنامه‌های وفاداری را تعریف کردیم و در مورد ارزش افزوده‌ای که بلاکچین برای این برنامه‌ها خواهد داشت، مقدماتی را توضیح دادیم. حال به بررسی دقیق‌تر چگونگی کاربرد بلاکچین در یک برنامه وفاداری خواهیم پرداخت.


4- با این حساب، بلاکچین می‌تواند به برنامه‌های وفاداری ارزشی اضافه کند؟

بله، مطمئنا

بله، بلاکچین به عنوان یک شبکه غیرمتمرکز می‌تواند فضای تقسیم‌شده و متراکم پاداش‌های وفاداری را یکپارچه و غیرمتمرکز سازد و در انتها نقاط پاداش باارزش‌تر شوند.

ارز رمزنگاری شده جدیدی به نام Elements سعی در انجام این کار دارد. هدف اصلی رمزنگاری Elements این است که از الگوریتم هشینگ زنجیره‌ای X11 برای محاسبات اثبات انجام کار (Proof of work) استفاده کند و تبدیل به یک ارز رمزنگاری شده وفاداری تایید شده جهانی شود که توسط چندین تاجر به تایید رسیده است.

Elements به عنوان بک ارز رمزی اثبات انجام کار، می‌تواند توسط هر فردی که دارای یک کامپیوتر با توان پردازشی مورد نیاز برای استخراج ارزهای رمزی است، استخراج شود و سپس برای کاری که انجام داده با تعدادی Elements پاداش داده شود. استخراج‌کننده‌ها می‌توانند از سکه‌های وفاداری برای خریدهای روزانه خود استفاده کنند، مثلا برای بلیط سینما و هواپیما.

5- چه منفعتی برای تاجران دارد؟

در سطح پایه یک پول، وفاداری به کارگیری مشتریان را برای کسب‌وکارها آسان‌تر کرده است.

حداقل این است که اگر به مشتریان نقاط وفاداری داده شود که بتوانند آن را در هر جایی که بخواهند خرج کنند یا حتی با پول واقعی (Fiat) جابجا کند، آن تاجر برای مشتریان ارزش بیشتری خواهد داشت. این کار باید در حفظ مشتریان کمک کند. تنها چیزی که می‌تواند بین رقابت‌کننده‌ها تفاوت قائل شود، این است که آنها چه طور مشتریان هدف را مشخص می‌کنند و چه مقدار پول وفاداری پیشنهاد می‌کنند.

مزیت دیگر یک ارز رمزنگاری شده جهانی برای تاجران این است که به آنها در کاهش وظایف وفاداری‌شان کمک می‌کند. وظیفه، یک ورودی در ترازنامه یک شرکت است که بیان‌کننده این است که آن شرکت در مقابل افراد یا کسب‌وکارهای دیگر چه مسئولیت‌هایی دارد. از آنجایی که نقاط وفاداری تعهدی را ایجاد می‌کنند تا به مشتریان تخفیف و یا کالاهای رایگان اعطا کنند، که در اغلب موارد با پول مشخص می‌شود، این نقاط وفاداری هم باید به عنوان یک وظیفه ثبت شوند. چناچه یک مشتری تصمیم بگیرد نقاط خود را در یک زمان و یک جا و یا در بازه زمانی یکسانی به فروش برساند، حساب‌های مالی شرکت احتمالا دچار مشکل خواهد شد. اما، از آنجایی که هرکسی می‌تواند در فرایند استخراج مثلا پول Elements شرکت کند، تاجران می‌توانند برای خودشان عمل استخراج را انجام دهند و پول وفادارای را به مشتریانشان پیشنهاد کنند، همچنین می‌توانند پول‌های وفاداری که سایر تاجران استخراج کرده‌اند را بپذیرند.

نقاط وفاداری عادی بعد از خرج شدن هیچ ارزش مالی برای تاجران ندارند. به همین دلیل این یک بُرد برای تاجران است. یک پول مبتنی بر بلاکچین می‌تواند با پول واقعی معامله شود و به آنها در بازپرداخت حداقل بعضی از خریدهایی که با نقاط وفاداری انجام شد کمک کند.

6- این چطور برای استخراج‌کننده‌ها ارزشمند است؟

استخراج‌کننده‌ها هم پاداش دریافت می‌کنند.

استخراج‌کننده‌ها در شبکه Elements (ELM) برای هر بلوکی که حل می‌شود،  50 واحد پول Elements پاداش دریافت می‌کنند و شبکه به آنها اجازه‌ استخراج تا 144000 واحد پول را در روز می‌دهد. همانند اکثر ارزهای رمزی دیگر، این پول‌ها می‌توانند با سایر ارزهای رمزی یا پول‌های واقعی جابجا شوند. اما بزرگ‌ترین ارزش در اندازه بازار مربوط به بازار مدیریت وفاداری است که پژوهشگران در تحقیقات و بازار پیش‌بینی کرده‌اند ارزشی معادل با 6.2 میلیارد دلار در سال 2023 خواهد داشت. مزایای ارزش مالی و کاربرد جهانی که یک ارز رمزنگاری شده به وجود می‌آورد می‌تواند مشتریان را متمایل به سمت آن ارز کند، چیزی که باعث می‌شود ارزرمزی خود ارزش خودش را کنترل کند.

منبع:

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *