به‌دنبال استراتژی در حوزه‌ی بلاک‌‍چین هستید؟ مدیر ارشد فناوری دیلویت برای شما توصیه‌هایی دارد

مترجم: سپیده کیارستمی

دیلویت (Deloitte) به‌عنوان یکی از اولین شرکت‌های سازمانی که در بلاک‌‍چین تخصص دارد، در صدر اخبار صنعت و کنفرانس‌ها قرار گرفته است. اما این فناوری در حال ظهور چقدر برای کسب و کار شما ضروری است؟  یکی از چهار شرکت حسابرسی بزرگ دنیا علی رغم ایجاد درآمد 36 میلیارد دلاری در سال گذشته، در یک استارت‌آپ بلاک‌‍چینی سرمایه‌گذاری کرده است، دو آزمایشگاه بلاک‌‍چین راه انداخته و سومی را نیز به زودی راه‌اندازی می‌کند.

در این زمینه، استراتژی سرمایه‌گذاری دیلویت همچون سری کوچکی از شات‌ها در تاریکی می‌باشد. بریجز (Briggs) مدیر ارشد فناوری، در یک مصاحبهٔ اختصاصی عنوان نمود که چگونه مجموعهٔ دقیقی از برنامه‌ها نه تنها به دیلویت کمک نمود که تصمیم درستی دربارهٔ استراتژی بلاک‌‍چین اتخاذ کند بلکه موجب شد این شرکت بلاک‌‍چین را در جایگاه نخست الویت‌های خود قرار دهد. بریجز در مصاحبه با coinDesk گفت: «ما نقشهٔ ارزشی ایجاد می‌نماییم تا وضعیت صنعت را در دامنه، کارکرد و فرآیند خاصی روشن نماییم، با درک نقاط اساسی هیچ ارزشی از دست نخواهد رفت.»

بریجز تخمین می‌زند که 70 درصد از سرمایه‌گذاری‌های دیلویت متناسب با همین بازار محصول که به خوبی درک‌شده صورت می‌گیرد و تنها 30 درصد متمرکز بر چشم‌اندازهای نامشخص و بیشتر تجربی است.

مکش داده‌ها (Data Vacuum)

در هسته این استراتژی گام‌های متعددی طراحی شده تا عقلانیت جمعی را حاکم نماید. اما فقط یک جمع مشخص نیست که داده‌های سرمایه‌گذاری دیلویت را فراهم می‌کند. بلکه یک مشاورهٔ جهانی با به کارگیری 244 هزار نفر در شبکه‌ای از واحدها در سراسر جهان پایه‌گذاری شده که روندهای اخیر بلاک‌‍چین را از داده‌های ایجاد شده توسط پرسنل خود پایش می‌نماید. 

در ماه اکتبر 2015 ، گروه S3 دیلویت متشکل از تحلیلگران استراتژی که کارشان دنبال نمودن و پایش خدمات مالی جهانی است بنیان نهاده شد. تیمی از سه تحلیلگر مستقر در نیویورک داده‌های اصلی را از استارت‌آپ‌ها، مشتریان و رویدادها و همچنین خرید داده‌های منابعی همچون DataFox جمع‌آوری نموده تا الگوهای ارزشمند را از آن‌ها کشف نمایند.

علت نیاز به سرمایه‌گذاری در ایدهٔ خاصی، با در نظر گرفته پتانسیل آن ایده که مبتنی بر سایز بازار، مطلوبیت نهایی و کشش بازار است به دست می‌آید.

سپس این روندها در پلتفرم اکوسیستم مدیریت روابط دیلویت جمع شده (توسعه‌ای از ابزار CRM که در حال حاضر در بسیاری از بخش‌ها استفاده می‌شود) و مستقیما به گروه‌های انتخابی کارکنان شرکت ارسال می‌شود. سپس این گروه‌ها بازخوردهای خود را نسبت به این روندها مبتنی برتجاربشان ارائه می‌نمایند.

به همین ترتیب، سرویس فناوری نوآورانه در تل‌آویو از نوامبر گذشته تا کنون مشغول به کار است تا استراتژی سرمایه‌گذاری شخصی دیلویت با آن دسته از مشتریانی که به شناسایی استارت‌آپ‌ها کمک می‌کنند تراز شود. اریک پیسینی (Eric Piscini)، رهبر بلاک‌‍چین جهانی دیلویت، می‌گوید که این یک استراتژی عقب و جلو است: «منابع جمعی بسیار مهم هستند. چون مشخص می‌کنند که چگونه دانش صنعت را در روش دیلویت به کار ببرید.»

هماهنگ نمودن منافع

تحقیقات سرمایه‌گذاری بلاک‌‍چین که در این دو واحد انجام می‌پذیرد در ادامه توسط گروه‌های مجزایی از طریق کارمندان جهانی دیلویت بازتاب خواهد گرفت.

در حالی‌که S3 منحصراً بر برنامه‌های بلاک‌‍چین و فین‌تک متمرکز است، بریجز به مدیریت کارکردهای ردیابانه پیچیده‌ای  کمک می‌نماید که در فرصت‌های سرمایه‌گذاری حوزه‌های مختلف به نظر می‌رسد. سپس از طریق برگزاری جلساتی با مشتریان و همچنین سرمایه‌گذاران خطرپذیر و شرکت‌های سهامی خصوصی، گروه‌های کوچک اطلاعات و استراتژی‌های سرمایه‌گذاری را جمع‌آوری می‌نمایند.

دادهٔ استخراج شده از این جلسات از لحاظ کیفیت متفاوت از هر جای دیگر است چون از منبعی مشتق شده که در معرض روندهای در حال ظهور از مراحل اولیه توسعهٔ استارتاپ‌ها است.

بریجز می‌گوید: «این یک رویکرد برد-برد است. این امر ما را فقط باهوش‌تر نمی‌کند، بلکه از سرمایه‌گذاری‌های شما نیز اطلاع خواهیم یافت و می‌توانیم به رشد آن سرعت بخشیم.»

تصمیمات سرمایه‌گذاری

در اوایل سال 2015، مفهوم بلاک‌‍چین از طریق ابزار تحقیقات سرمایه‌گذاری دیلویت و پس از گذراندن آزمایش‌ها منتشر گردید تا به یک مورد نادر جدید برای دریافت سرمایه‌ از شرکت‌ مبدل شود. 

اگرچه مقدار دقیق سرمایه‌گذاری دیلویت در این بخش تا به حال ذکر نشده است، اما بریجز توضیح می‌دهد که این پول چگونه هزینه شد. 

به طور معمول، دیلویت ترجیح می‌دهد که مستقیما بر روی مشتریان خود سرمایه‌گذاری نماید، آن چه که بریجز آن را ریسک به اشتراک گذاشته شده یا خروجی مبتنی بر ارزش می‌نامد، تا رسیدن به نقطه‌ای که به آن باور داشته باشیم، تسهیل شود.

این سرمایه‌گذاری‌ها متمایل به استارتاپ‌های با خدمات زیاد به هدف دستیابی به رشد پایگاه مشتریان هستند. اما در مراحل اولیه‌ی اتخاذ بلاک‌‍چین، دیلویت تنها سرمایه‌گذاری مستقیمی بر یک استارتاپ بلاک‌‍چین که زیرساخت مالی یک سیستم تصفیه‌ی حساب را فراهم می‌کند، داشته است. همچنین یک موسسه‌ی آموزشی در ارتباط با بلاک‌‍چین به نام singularity university ایجاد نموده است.

دیلویت به جای سرمایه‌گذاری مستقیم بر کمپانی‌ها، سرمایه‌گذاری بر نواحی‌ای را درپیش گرفته که مستعد توسعه‌ی بلاک‌‍چین هستند و این کار را با هدف رشد استعداد و تعمیق در داده‌هایی که برای فرصت‌های ممکن سرمایه‌گذاری آینده لحاظ می‌شوند، انجام می‌دهد.

بریجز می‌گوید: «ما سنجش داده محور و تحلیل بازار را با هوش تجارب جهانی و روش‌های پیشرو آمیخته‌ایم. ما به طور فزاینده‌ای با مشتریان، اتحادیه‌ها و اکوسیستم‌ها سرمایه‌گذاری مشترک انجام می‌دهیم – خواه ساختار معاملات مبتنی بر خروجی، توسعه مشترک محصول یا پیشنهادات ترکیبی، موقعیت‌های سهام یا کسب و مالکیت باشد.»

برنامه‌های آینده

بریجز به حرکت‌های اولیه بلاک‌‍چین در بخش مالی نیویورک و دوبلین اشاره نمود و پتانسیل موجود در بین صنایع مختلف برای توسعه به سایر بخش‌ها را دلیل اصلی برای سرمایه‌گذاری در ایجاد آزمایشگاه بلاک‌‍چین اختصاصی در آن نواحی قلمداد کرد.

همانطور که پیشتر گفته شد، دیلویت در حال سرمایه‌گذاری بر روی آزمایشگاه سوم در هنگ کنگ می‌باشد.

به گفته بریجز این آزمایشگاه باز است اما هنوز راه‌اندازی نشده است و پس از راه‌اندازی دو هدف را دنبال خواهد کرد:

  • آموزش به دیگران که چگونه با بلاک‌‍چین زیرساخت خود را ایجاد کنند و
  • آموزش این که پس از آن بر چه چیزی سرمایه‌گذاری کنند.

بریجز نتیجه‌گیری می‌کند که: «هر زمان که نیازهای بازار و مشتری با رشد و سرمایه‌گذاری‌های ما تراز باشد، اتفاق خوبی خواهد افتاد.»

منبع: coindesk

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *