بلاکچین و کمک به سودآوری شرکت‌های B2B دانشگاه شریف خرید و فروش بیتکوین آزمایشگاه بلاکچین ایران اتریوم بازاریابی

بلاکچین و کمک به سودآوری شرکت‌های B2B – قسمت اول

مترجم: سعیده صفی‌نور

 

شور و هیجانی که بیتکوین به پا کرده، شناخت بلاکچین و تکنولوژی پیشرفته دفترکل را به تعویق انداخته است. تا زمانی‌که این دو مفهوم قابل درک نباشند، مدل تجاری B2B نمی‌تواند از منافع بالقوه به‌کارگیری آنها بهره‌مند شود. البته این عدم شناخت، چندان طولانی‌مدت نخواهد بود.

بلاکچین الگوریتمی پیچیده به‌منظور استفاده از ارز رمزنگاری‌شده است. این فناوری ساختار داده‌ای توزیع شده را هدایت می‌کند که موظف است گردش‌های نقدی الکترونیک را مدیریت کند. این ویژگی جایگزین نقش اجرایی بانک مرکزی یا دولت در بانکداری است.

بلاکچین، خزانه یا توزیع‌کننده ارزهای مجازی است. سکه‌های رمزنگاری شده قابل حمل یا لمس شدن نیستند، اما به لطف فناوری بلاکچین می توان با این نوع ارز داد و ستد نمود، آن را تکثیر کرد و با آن‌ها کار کرد.

اگر دفتر کلی تجاری که در لحظه به‌روز رسانی می‌شود را تصور کنید و سپس این تصور را در میلیاردها فضای داده ضرب نمایید، می‌توانید تصویری از کارکرد بلاکچین را متصور شوید.

برای شرکت‌های B2B، بلاکچین را می‌توان یک پول در گردش بانک مجازی، سپرده‌پذیری، تکمیل معاملات یا مانند آن دانست. این فناوری با بانکداری آنلاین، که در آن تجارت شما تحت نظارت و دیده‌بانی قرار می‌گیرد، متفاوت است.

چگونه فناوری بلاکچین به شرکت‌های B2B کمک می‌کند؟

  • کارا سازی زنجیره تامین

بلاکچین برای همه اعضای شبکه باز است. در یکی ازگزارش‌های IBM آمده: «بلاکچین، که نسخه مشترکی از وقایع است، باعث بهبود کارایی زنجیره تامین، همکاری چندجانبه بهتر و ساده‌سازی فرآیندهای پاسخ‌دهی، در شرایط وقوع حالت استثنا یا رخ دادن درگیری و منازعات است. بلاکچین جایگزین ِ نرم‌افزار قدیمی زنجیره تامین نیست و حقایق جدیدی همچون گسترش جریان داده‌ها توسط اینترنت اشیا  (IoT)را به کار می‌بندد.

  • بهبود فرآیند فروش

جرمی اپستاین (Jeremy Epstein)، متخصص بازاریابی بلاکچین و مدیر عامل شرکت مشاوره بلاکچین Never Stop Marketing گفته: «فرآیند فروش B2B مبتنی بر روابط و مسئولیت است». روابط فروش B2B مداوم است، طول عمری طولانی دارد و به طور کلی به چرخه فروشی طولانی‌تر از فروش B2C نیازمند است. اپستاین ادامه می‌دهد: «برای موفقیت در فروش B2B، اعتماد امری ضروری است و تکنولوژی بلاکچین نشان‌دهنده راهی برای تسریع در ایجاد روابط مبتنی بر اعتماد با حداقل هزینه است». او در کتاب الکترونیک خود تحت عنوان The CMO Primer for the Blockchain World خاطر نشان می‌کند که تنها 50 درصد از شرکت‌ها، ارزش اعتبار خریدار، فرم درخواست پرداخت امن و یا هر دو را بررسی می‌کنند. همچنین 81.5 درصد از شرکت‌ها گزارش می‌دهند  که به منظور کاهش ریسک‌های تجاری سیاست‌های مدیریت اعتبار را به کار می‌گیرند.

  • سهولت و سرعت

جو مک کیندریک (Joe McKendrick) اشاره می‌کند که با این سیستم که دارای دسترسی آزاد است، ارزش پیشنهادی بلاکچین این است که واسطه‌ها را از معاملات بیرون می‌کشد و انواع مختلفی از مشاغل خودمختار را مقدور می‌سازد. بلاکچین با تسریع و تشدید سرعت معاملات مالی، جایگزین بانک‌ها، پردازنده‌های کارت اعتباری و بررسی‌ها می‌شود که این ویژگی باعث کاهش هزینه برای فروشندگان و مشتریان B2B می‌شود.

  • بلاکچین فراتر از فین‌تک

شبکه تجاری B2B معتقد است: «تاکنون بلاکچین تاثیری خارج از چارچوب برنامه‌های کاربردی فین‌تکی نداشته است». با این حال درک هندوآ (Derek Handova) پیش‌بینی کرده که برنامه‌های کاربردی B2B به زودی به این میزان تاثیر خواهند رسید. در سال 2016، نویسنده، بلاکچین را خدمتی به دنیای مالی و فین‌تک می‌دانست. او سودمندی حاصل از بلاکچین در معاملات املاک و مستغلات، مدیریت هویت، پرونده‌های مراقبت بهداشتی و غیره را در آینده رویایی می‌پنداشت و آن را «چاقوی ارشد سوئیس در تکنولوژی» می‌نامید.

  • ایمن و مطمئن

فیبی لاکخارست (Phoebe Luckhurst) اذعان دارد: «آینده در زنجیره بلاکچین است». همچنین او اقرار می‌کند که خوب بودن بلاکچین بسیار به خوب بودن کد آن بستگی دارد و کدها نیز قابل رخنه هستند. گلدمن ساکس (Goldman Sachs) با قابل قبول بودن بلاکچین موافق است و آن را «راهی سریع و امن برای تایید اطلاعات کلیدی و ایجاد اعتماد» می‌داند. همچنین پروفسور کوین وارباخ (Kevin Werbach) بلاکچین را به «معماری جدید اعتماد» منتسب می‌کند، سیستمی که در آن با واسطه‌ای همچون شخص، موسسه یا مقام مواجه نمی‌شوید.

  • پس‌انداز حقیقی

تاجران B2B آنلاین یا فعال در خرده‌فروشی‌ها، نیازمند صرفه‌جویی در هزینه‌های سررسید به‌وسیله مبادلات مبتنی بر بلاکچین هستند. درآغاز، بلاکچین به معاملات سرعت می‌بخشد و بلافاصله وجه مشتری را به فروشنده انتقال می‌دهد. دوم، این سرعت به آرامی در طول زنجیره تأمین به عقب باز می‌گردد و در نهایت منجر به افزایش رضایت مشتری می‌شود. سوم، بلاکچین توزیع و تدارکات را تسهیل می‌کند و بهره‌وری را افزایش می‌دهد. در آخر، بلاکچین با دور زدن پردازنده کارت‌های اعتباری و دیگر سرویس‌های تجاری، باعث کاهش قیمت خدمات بالاسری خواهد شد.

منبع: Forbes

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *