افزایش شفافیت، نیاز اصلی فروشگاه‌های اپلیکیشن بلاک چین آزمایشگاه بلاک چین ایران دانشگاه شریف app store

افزایش شفافیت، نیاز اصلی فروشگاه‌های اپلیکیشن

مترجم: آرامه بندری

در سال 2017 درآمد فروشگاه‌های اپلیکیشن موبایل به رکورد بی‌سابقه ای رسید. نرخ صعودی دانلود و استفاده عموم از اپلیکیشن‌های موبایل همچنان ادامه دارد و در مجموع فروشگاه‌های اپلیکیشن « iOS» و اندروید سالانه 15درصد افزایش دانلود اپلیکیشن را تجربه کرده اند. مجموع درآمد جهانی فروشگاه‌های اپلیکیشن 50 میلیارد دلار برآورد شده است و درآمد این صنعت در سال گذشته 15 میلیارد دلار بود.

«Google Play» و «Apple App Store» بیشترین مخاطبان را در بین دارندگان موبایل‌های اندروید و «iOS» در سراسر جهان دارند و این دو فروشگاه بیش از سایر بازارها جهان پاسخ‌گوی نیازهای دارندگان گوشی‌های هوشمند هستند. این دوقطبی سبب شده تا 30 درصد از کلیه خریدهای انجام شده به این دو پلتفرم اختصاص پیدا کند.

«AppCoin» در جستجوی بازار جدیدی برای تهیه اپلیکیشن است. این ارز قابل مبادله تلاش دارد تا با استفاده از فناوری بلاک‌چین بازارهای سنتی را دگرگون سازد. اقتصاد مبتنی بر اپلیکیشن‌های موبایل تا سال 2020 ارزشی معادل 77 میلیارد دلار خواهد داشت.

«Appcoin» چه مشکلاتی را حل خواهد کرد؟

اقتصاد اپلیکیشن‌ها به دلیل وجود واسطه‌های فراوان در فرایند تولید، توسعه و در نهایت عرضه محصولات به شدت ناکارآمد است. در حقیقت نهادی مرکزی محصول ارائه و عرضه محصولاتی است که توسط توسعه‌دهندگان گوناگون تولید شده است. پلتفرم‌های رایج ارائه‌کننده مدل‌های توزیع، جستجو و خدمات پرداخت هستند، اما به دلیل اتخاذ سیاست‌های غیرشفاف، سازوکار آن‌ها سبب مشکلات فراوانی شده است.

نهادهای یاد شده (بازارها) مسئول حفظ اپلیکیشن‌ها و بازی‌های موبایل در پلتفرم خود هستند و از سوی دیگر این پلتفرم‌ها ضامن امنیت و همچنین صحت تراکنش‌ها و معاملات نیز هستند. همانند تمامی نظام‌های متمرکز، فروشگاه‌های اپلیکیشن امروزی نیز نواقص فراوانی دارند.

نفوذ بدافزارها و دانلود نرم‌افزارهای مخرب از یک‌سو و در دسترس نبودن اپلیکیشن‌های پولی گران‌قیمت در برای بازارهای کم‌توان و عدم‌توانایی مدیریت قیمت‌های محصولات از مشکلاتی هستند که توسعه‌دهندگان و مصرف‌کنندگان صنعت اپلیکیشن را با مشکلاتی اساسی روبه‌رو می‌کنند. نشت اطلاعات و نقض حریم خصوصی افراد نیز سبب شده تا کاربران اطمینان خاطر مناسبی از استفاده از فروشگاه‌های اپلیکیشن نداشته باشند.

به صورت خلاصه می‌توان کارکردهای فروشگاه‌های اپلیکیشن را در سه دسته طبقه‌بندی نمود. تبلیغات، خریدهای انجام شده در طی استفاده از اپلیکیشن و تایید اپلیکیشن‌ها.

استارتاپ «Aptoide» در صدد استفاده از فناوری بلاک‌چین در کارکردهای اساسی بازارهای اپلیکیشن است. این تغییرات با استفاده از پروتکلی جدید با نام «Appcoin» امکان‌پذیر خواهد شد. از «Appcoin» به عنوان ارزی به منظور تبادل میان کاربران نهایی و توسعه‌دهندگان استفاده خواهد شد. چنین فرایندی می‌تواند تجربه کاربران از فروشگاه اپلیکیشن را بهبود بخشد و ویژگی قراردادهای هوشمند را نیز می‌توان به کارایی پلتفرم بیافزاید.

مشکلات اشاره شده چگونه حل خواهد شد؟

به منظور شفاف‌تر ساختن بسترهای تبلیغات و مرقوم به‌صرفه بودم تبلیغات، «AppCoin» واسطه‌ها را از بین خواهد برد و با ارائه مدل جدیدی تلاش خواهد کرد تا مشوق‌هایی به کاربران برای نابودی کمپین‌هایی «CPI» ارائه دهد. «CPI» یا «Cost per Installation» روشی است برای ارزیابی میزان دیده‌شدن محصول. در حقیقت در صنعت اپلیکیشن، بر اساس تعداد باز دانلود و نصب‌شدن اپلیکیشن هزینه‌ای برای توسعه‌دهنده محاسبه می‌شود. این روش در واقع به صورت کمپین‌های تبلیغاتی عمل می‌کند.

به جای «CPI» پلتفرم نوین مدلی با نام «CPAt» ارائه کرده است که به معنای هزینه به ازای توجه (Cost Per Attention) ترجمه می‌شود. در این روش کاربر به دریافت «Appcoin» ترغیب می‌شود تا حداقل دو دقیقه از اپلیکیشن استفاده کند. «Appcoin»ها در کیف پول مجازی کاربران ذخیره می‌شوند و کاربر می‌تواند خریدهای خود را بر اساس آن انجام دهد.

با استفاده از بلاک‌چین فرایند تایید اپلیکیشن‌ها می‌تواند ساز و کاری جهانی و شفاف شود. با خاصیت حفظ سابقه اپلیکیشن‌ها در قالب فناوری بلاک‌چین، نظام ارزیابی اعتبار توسعه دهندگان اپ نیز ممکن خواهد شد. اعتبار و شهرت توسعه دهنده‌ها بر اساس ساز و کار شفاف دسترسی عموم به کلیه سوابق مالی سنجیده خواهد شد.

همچنین نظامی برای بحث و تبادل نظر میان مالکان «Appcoin» شکل خواهد گرفت و کاربران قادر خواهند بود تا به توسعه دهندگان و توزیع کنندگان اپلیکیشن‌ها امتیاز دهند.

ICO

«Appcoin» یک توکن «ERC20» است و ارزشی برای جابه‌جایی در پروتکل «Appcoin» محسوب می‌شود. فروشگاه‌های اپلیکیشنی که از این پروتکل استفاده کنند می‌توانند 85 درصد از درآمد حاصل از تبلیغات خود را در قالب توکن به مصرف‌کنندگان و کاربران اختصاص دهند.

توزیع اولیه توکن‌های «Appcoin» با موفقیت به پایان رسیده است و 20 میلیون توکن در طی پیش فروش عرضه شد. در مجموع در طی عرضه اولیه و عرضه عمومی 40 درصد از مجموع 700 میلیون توکن به فروش خواهد رسید.

مابقی توکن‌ها را در قالب بنیاد اپ استور، استراتژی‌های راه‌اندازی و مشارکت در ایجاد پلتفرم‌های مورد نیاز در اقتصاد اپلیکیشن، استارتاپ «Apoide» و مشارکت‌کنندگان کلیدی در طی توسعه ایده «Appcoin» توزیع خواهد شد. به ترتیب سهم هر یک از اجزای ذکر شده، 15، 20، 15 و 10 درصد خواهد بود.  سقف ارزش آن در حال حاضر برای هر توکن 0.10 دلار و در مجموع 28 میلیون دلار برآورد می‌شود.

فروشگاه اندروید اپلیکیشن «Aptoide» در سال 2009 راه اندازی شد. در آن زمان این فروشگاه به عنوان فروشگاهی انعطاف پذیر و جای گزینی برای «Google Play Store» مطرح شد. «Aptoide» در حال حاضر 200 میلیون کاربر در سراسر جهان دارد و 5 میلیارد بازی و اپلیکیشن تا به حال از آن دانلود شده اند.

جمع بندی

«Appcoin» در حال حاضر توسط «Aptoide» به عنوان یکی از بزرگترین فروشگاه‌های اپلیکیشن جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد و انتظار می‌رود تا با این روش از واسطه‌ها موجود در فرایند تولید تا عرضه محصولات جلوگیری شود و از سوی توسعه دهندگان قادر خواهد بود تا درآمد بیشتری از سرمایه گذاری خود کسب کنند. از سوی دیگر پتانسیل افزایش کسب درآمد از محصولات به افزایش خواهد یافت و توسعه دهندگان می‌توانند بدون هیچ واسطه‌ای با مصرف کنندگان در ارتباط باشند.

منبع: cointelegraph

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *