آنالیز عرضه اولیه سکه

چگونه عرضه اولیه یک سکه را آنالیز نماییم

مترجم: سعید میرزایی‌زاده

 در این مطلب نخست به بررسی علل مقایسه سکه‌ها و سپس به سازوکار مقایسه آن‌ها و مفاهیم مرتبط با عرضه اولیه سکه می‌پردازیم.

  1. چرا باید سکه‌ها را با هم مقایسه کنیم؟

در واقع مقایسه سکه‌ها با یکدیگر هم برای سرمایه‌گذاران در این حوزه سودمند خواهد بود و هم برای تیم‌ها و گروه‌هایی که در حال طراحی و راه‌اندازی سکه هستند. هر دوی این گروه‌ها به دلایل مختلفی نیاز به مقایسه سکه‌ها برای ادامه حضور در بازار هستند.

برای یک سرمایه‌گذار، از این رو مهم است که می بایست در مقایسه‌هایی که انجام می‌دهد از میزان ROI انتظاری در دراز مدت اطمینان حاصل کرده و بین سکه‌های مختلف گزینه مناسبی را برای سرمایه‌گذاری انتخاب نماید.

از نقطه نظر تیم توسعه‌دهنده یک سکه نیز، بررسی و مقایسه دیگر سکه‌ها به منظور یافتن نقاط ضعف و قوت پروژه خود، دلایل موفقیت دیگر سکه‌ها و … لازم و ضروری می‌باشد. چراکه از این بررسی‌ها تصمیم می‌گیرند که باید بر روی پروژه خود چه بهبودهایی تعریف کرده تا حداقل فروشی به خوبی دیگر سکه‌ها داشته باشند.

همچنین افرادی هستند که  به بررسی رفتار بازار درخصوص روند رشد یا افول سکه‌ها علاقه‌مند می‌باشند. این گروه به دنبال این هستند که تا چه اندازه راه‌حل‌ها و کسب‌وکار ارائه شده در یک سکه نوآورانه بوده و پتانسیل تحولی بزرگ را در کسب‌وکار خود دارد.

مشکل اصلی اینجاست که درحال حاضر روزانه چندین سکه در بازار منتشر می‌شود و تعداد آن‌ها سالانه به چندین هزار سکه می‌رسد. در این بین تعدادی از آن‌ها شبیه به یکدیگر بوده و بعضاً در بین آن‌ها سکه‌هایی نه چندان خوب به چشم می‌خورد.

در حال حاضر، وجود سیل عظیمی از فروش انواع سکه‌ها در بازار، عملاً انتخاب و تشخیص سکه خوب از بد را بدون صرف زمان زیاد به منظور مطالعه دقیق هر سکه و اهداف آن‌، بسیار مشکل و غیرممکن می‌کند.

  1. اما چگونه آن‌ها را با هم مقایسه نماییم؟

بهترین و موثرترین راه برای انجام این کار، ایجاد یک سیستم امتیازدهی بر مبنای تعدادی از شاخص­های کلیدی موفقیت در سکه‌ها می‌باشد. این شاخص‌ها می‌تواند شامل تیم توسعه‌دهنده آن، اطلاعات مفید موجود در خصوص سکه موردنظر، چگونگی معرفی سکه در بازار و سیاست‌های بازاریابی و فروش آن باشد.

 تیم توسعه دهنده سکه : این مهم است که پروفایل هریک از اعضای تیم به سهولت در دسترس بوده و اطلاعات کافی از تجربیات و تخصص هر شخص در آن قرارداده شده باشد.

وجود عکس برای هر پروفایل و از آن مهم‌تر قراردادن لینک سایت‌های تخصصی از قبیل LinkedIn نیز می‌تواند حس اعتبار و اعتماد را در مخاطبان خود القا نماید.

همچنین تعداد اعضای تیم توسعه‌دهنده نیز می‌تواند به عنوان یک شاخص امتیاز تعیین‌کننده درنظر گرفته شود. مثلاً اگر فقط دو نفر به عنوان تیم توسعه‌دهنده معرفی شوند، شما می‌توانید حدس بزنید که احتمالاً این سکه موفق نخواهد بود. این درحالی‌ست که حضور افراد با تخصص‌های مختلف که هریک بر روی یکی از جنبه‌های یک سکه فعالیت کنند، احتمال موفقیت آن را بیشتر می‌کند.

اطلاعات موجود درخصوص سکه: اطلاعات درخصوص سکه می‌بایست دردسترس و کاملاً شفاف باشد. زمان دقیق شروع و پایان پیش‌فروش سکه و در قدم بعد فروش رسمی سکه. یک شخص چگونه می‌تواند سکه را بخرد و یا اساساً از چه ارزهایی برای خرید سکه می‌توان استفاده کرد. وجود سیستم شمارش معکوس برای زمان شروع و پایان فروش سکه و همچنین قیمت هر توکن، این اعتماد به‌نفس و قدرت تصمیم‌گیری را به سرمایه‌گذار می‌دهد که بر روی کدامیک از سکه‌ها سرمایه‌گذاری نماید.

چگونگی معرفی سکه در بازار: این مبحث به میزان قابل توجهی به اطلاعات موجود در وایت پیپر منتشر شده بستگی دارد. در این مدرک می‌بایست به طور شفاف بیان شود که چه محصولی درحال فروش است (آیا یک پلتفرم است یا خدمتی را ارائه می‌دهد و یا …)، اهداف مهمی که شرکت قصد دارد به آن‌ها برسد و همچنین زمانبندی رسیدن به آن اهداف، اطلاعات جامع‌تر و دقیق‌تر از هر یک از افراد تیم توسعه‌دهنده و اینکه دقیقاً از توکن‌های منتشر شده چه استفاده‌ای قرار است بشود. وجود کلیپی از معرفی شرکت و محصول می‌تواند منجر به کیفیت بهتر حضور در بازار و همچنین نمایانگر تعهد تیم توسعه‌دهنده باشد.

  1. مفهومMVP چیست؟

 MVP یا به عبارتی «حداقل محصول قابل اعتماد»، در واقع محصولی است که حداقل ویژگی‌های لازم را برای برآوردن نیازهای مشتری داشته باشد.

در واقع یک نسخه اولیه (نسخه آلفا یا بتا) از محصولی است که در آینده قرار است وارد بازار شود. از این روش برای اخذ بازخورد بازار و احتمالاً ایجاد تغییراتی در پروژه استفاده می‌شود. این روش البته یک کار متداول در صنعت ارزهای رمزنگاری‌شده نمی‌باشد ولی اگر انجام شود، قطعاً می‌تواند به اعتمادسازی بین سرمایه‌گذاران منجر شود.

محصول با کد منبع باز نیز می‌تواند به کار ارائه شده اعتبار بیشتری ببخشد. به این طریق، سرمایه‌گذاران می‌توانند روند اجرای پروژه را مطابق با وایت پیپر ارائه شده، بررسی و اندازه‌گیری نمایند. البته در این روش، فردی که کد نویس نباشد، لزوماً نمی‌تواند از کدهای منبع باز چیزی بفهمد، اما حداقل می‌تواند به توصیه کارشناسان در این حوزه و درخصوص سکه مورد نظر توجه و اعتماد نماید.

  1. آیا باید به شبکه‌های اجتماعی نیز توجه نماییم؟

بله، قطعاً باید توجه کرد!

امروزه با توجه به تعداد زیادی سکه که در بازار منتشر می‌شود، این مطلب بسیار مهم است که تیم توسعه‌دهنده بتواند بیشترین توجه بازار را به محصول خود جلب نماید. بهترین قضاوت در این خصوص را می‌توان با توجه به برنامه‌های بازاریابی شرکت داشت.

 آیا تیم مورد نظر به طور فعال در شبکه‌های اجتماعی نظیر فیس‌بوک یا توئیتر حضور دارند؟

آیا ایشان در گروه‌های کارشناسی مرتبط با حوزه ارزهای رمزنگاری شده نظیر GitHub و BitcoinTalk  حضور فعال دارند؟

اساساً چه مطالبی را در این‌گونه محیط‌ها به اشتراک می‌گذارند؟ همه این سوالات موارد مهمی است که به هنگام مقایسه چند سکه می‌بایست در نظر گرفته شود.

  1. آیا باید به نظر متخصصین این حوزه توجه نماییم؟

یکی از مهم‌ترین پارامترهای امتیازدهی به یک سکه این است که ببینیم نظر متخصصین حوزه ارزهای رمزنگاری شده در مورد آن چیست! متخصصین به شاخص‌های یک سکه از زوایای دیگر می‌پردازند. تیم‌هایی که دارای تجربه کاری در صنعت ارزهای رمزنگاری شده هستند، قطعاً قوی‌تر از افرادی تازه کار در این صنعت نو ظهور می‌باشند. این تجربه می‌تواند در حوزه کدنویسی، توسعه، مدیریت پروژه و حتی بازاریابی و فروش سکه باشد. حضور یک هیئت مشاور به یکپارچگی و بهبود پروژه کمک خواهد کرد.

اطلاعات پروژه: سکه‌ها معمولاً دو هدف را دنبال می‌کنند. اول تامین مالی برای یک کسب‌وکار و مفهوم نوآورانه و دوم تامین مالی برای توسعه یک پروژه موجود و یا انتقال پروژه موجود بر بستر بلاکچین که البته به نظر می‌رسد مورد دوم به موفقیت نزدیک‌تر است، چراکه دارای پشتوانه کسب‌وکاری است که قبلاً تثبیت شده است. در هر حال، متخصصین این موارد را تشخیص خواهند داد.

همچنین محصول یا خدمتی که یک مشکل واقعی موجود در بازار را برطرف نماید نیز از امتیاز بیشتری برخوردار خواهد بود.

دانش کسب‌وکار: کسب‌وکارهایی که طی آن، اهداف بلندمدت پروژه به طور شفافی بیان شوند، برنامه و استراژی مشخصی برای رسیدن به آن اهداف درنظر گرفته شده باشد و همچنین میزان سرمایه مورد نیاز برای رسیدن به اهداف مورد نظر مشخص باشد، احتمال موفقیت بیشتری دارند.

قدرت بازار: در حال حاضر، بازار ارزهای رمزنگاری شده قانونمند نشده است. این وضعیت هر لحظه ممکن است تغییر نماید و مجالس قانون‌گذاری مختلف ممکن است قوانین متفاوتی را در این حوزه پیاده‌سازی کنند. لذا پروژه‌ای که امکان منطبق شدن با تغییرات بازار را داشته باشد و از انعطاف‌پذیری مناسب برخوردار باشد احتمال پیروزی و موفقیت بیشتری خواهد داشت.

  1. آیا ممکن است که ارزیابی سکه‌ها به صورت مکانیزه انجام شود؟

بله، امکان‌پذیر است و قطعاً سرعت این فرآیند را بیشتر خواهد نمود. همکاری انسان و هوش مصنوعی می‌تواند این فرآیند ارزیابی را تسریع بخشد.

هوش مصنوعی پیشرفت‌های قابل‌توجهی داشته است و ظرفیت و قابلیت این صنعت به طور قابل ملاحظه‌ای رشد پیدا کرده است. با همه این اوصاف، برای استفاده از این دانش زیرساخت‌هایی نیاز است. نظر کارشناسان مختلف درباره پروژه‌های گوناگون می‌تواند به عنوان پایگاه داده اولیه درنظر گرفته شود. دراین حالت، برنامه بر اساس پایگاه داده اولیه خود به بررسی پروژه پرداخته و تصمیم‌گیری خواهد نمود. علاوه بر آن، مردم و شبکه به طور همزمان در حال فعالیت می‌باشند، در این حالت، تصمیمات به‌روز کاربران، به پایگاه داده جدید برای برنامه تبدیل شده و از این طریق، عملکرد برنامه بهبود می‌یابد. لذا شبکه به رتبه‌بندی پروژه‌ها  و سکه‌ها پرداخته و به تصمیم‌گیری کاربران کمک خواهد کرد.

فرآیند مطرح شده، پیش از این در پروژه‌ای به نام DropDeck پیاده‌سازی شده است. در این برنامه، پروژه‌ها با استفاده از هوش مصنوعی امتیاز‌بندی شده و به اطلاع سرمایه‌گذاران می‌رسد.

منبع: cointelegraph

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *